Contact English
Handen op globe

Traumasporen

Recensie: Corinne Verheule

Toen ik in 2014 op werkreis ging naar de Verenigde Staten adviseerde een collega mij om daar het nieuwste boek van Bessel van der Kolk, “The body keeps the score” te kopen.

Meteen was ik zeer enthousiast over de toegankelijke schrijfstijl en boeiende inhoud van dit boek. En gelukkig is het boek nu ook in het Nederlands verkrijgbaar onder de titel “Traumasporen”.

Van der Kolk beschrijft in het boek aan de hand van veel voorbeelden uit zijn jarenlange praktijk hoe traumatische ervaringen, met name die uit de jonge kinderjaren, hun sporen achterlaten zowel in het brein, de geest als het lichaam. Het boek geeft een zeer compleet beeld van de laatste inzichten en onderzoeken met betrekking tot trauma. Van der Kolk legt in duidelijke bewoordingen uit welke impact trauma op neurobiologisch en fysiologisch niveau heeft, en hoe gehechtheid hierin een al dan niet beschermende rol speelt. Het laatste deel van het boek gaat over wegen naar herstel. Het is belangrijk dat slachtoffers van trauma weer het gevoel krijgen baas te zijn over zichzelf, over hun eigen lichaam en geest. Dat ze vrij zijn om te voelen wat ze voelen, te weten wat ze weten zonder overspoeld te raken, razend te worden, zich te schamen of in te storten. Omdat trauma sporen nalaat binnen verschillende gebieden van een mens (brein, geest, lichaam) en bij kinderen hun algehele ontwikkeling beïnvloedt, is het nodig om diverse therapievormen in te zetten. Daarom bespreekt Van der Kolk de mogelijkheden voor hulp tot herstel door middel van o.a. yoga, mindfulness, EMDR, neurofeedback, aanraking, collectieve ritmes en theater.

“Traumasporen” is een boek om te lezen en te herlezen. Van der Kolk getuigt van een werkelijke interesse in en diep respect voor zijn patiënten. Hij heeft een open mind waardoor hij is blijven zoeken naar verklaringen, nieuwe inzichten en therapieën. Het boek geeft inzicht, kennis, begrip, en zicht op herstel. Dit boek is een mùst voor iedereen die met mensen werkt!

Traumasporen. Het herstel van lichaam, brein en geest na overweldigende ervaringen
Bessel van der Kolk, 2016
Vertaald door Jolanda Treffers